Lockheed Martin dă startul livrărilor avioanelor F-35 în configurația TR-3. România a comandat 32

DE Daniel Toșa | Actualizat: 23.07.2024 - 10:01
Lockheed Martin dă startul livrărilor avioanelor F-35 în configurația TR-3. România a comandat 32 - Foto: Profimedia images

Lockheed Martin dă startul livrărilor avioanelor F-35 în configurația TR-3. Lockheed Martin au anunțat debutul livrărilor pentru primele aeronave F-35 echipate cu configurația avansată Technology Refresh-3 (TR-3),considerate cele mai puternice avioane de război din lume.

SHARE

F-35 Joint Program Office (JPO) și Lockheed Martin, contractorul principal pentru F-35 Lightning II, au anunțat debutul livrărilor pentru primele aeronave F-35 echipate cu configurația avansată Technology Refresh-3 (TR-3).

Lockheed Martin dă startul livrărilor avioanelor F-35 în configurația TR-3. România a comandat 32

Conform unui comunicat emis de Lockheed Martin trimis către Newsweek România primele două aeronave F-35A Lightning II au fost livrate, una la Dannelly Field, Alabama, și una la Nellis Air Force Base, Nevada. 

 „Avem o abordare în etape a livrării aeronavelor F-35 TR-3, pe care am inițiat-o deja”, a declarat generalul-locotenent Mike Schmidt, ofițerul executiv al programului JPO. 

Citește și: Reportaj în SUA la fabrica Lockheed Martin, locul unde se nasc avioanele F-35 și F-16. Urmează NGAD

„În iulie și august, în prima fază vor fi livrate avioane cu o capacitate inițială de antrenament. Până la sfârșitul lunii august, vom livra avioane cu o capacitate robustă, gata pentru luptă, pe măsură ce ne îndreptăm spre livrarea capacităților complete de luptă TR-3 în 2025. 

F-35 Lightning II - Sursa foto: Profimedia images

Citește și: 8.000.000.000 $ dă Italia pe 24 de avioane Typhoon. România cumpără mai ieftin 32 de F-35 de la SUA

Ne-am concentrat pe furnizarea către clienții noștri a unor aeronave stabile, capabile și care pot fi ușor de întreținut, iar această abordare etapizată îndeplinește acest obiectiv."

Aeronavele nou livrate urmează procedurile standard de recepție guvernamentală care includ certificări finale de navigabilitate și zboruri de verificare.

„TR-3 și Block 4 reprezintă o evoluție crucială a capabilităților și dezvoltarea lor completă rămâne o prioritate absolută pentru noi”, a declarat Bridget Lauderdale, vicepreședinte și director general al programului F-35 la Lockheed Martin.

Citește și: România se va dota cu temutele avioane F-35. Contractul de 6,5 miliarde de dolari este pregătit

F-35 Lightning II - Sursa foto: Profimedia images

„Acestea și alte actualizări de software programate pe durata de viață a programului vor asigura că F-35 continuă să fie un factor de descurajare eficient și piatra de temelie a operațiunilor comune din toate domeniile, acum și în deceniile viitoare.

Sunt extrem de mândru de toată munca depusă de echipa guvernamentală și industrială pentru livrarea F-35-urilor configurate cu TR-3.

România cumpără F-35 - cele mai bune avioane de război in lume

Acesta este un prim pas important și, deși mai rămâne mult de lucru, sunt încrezător că echipa noastră va lucra neobosit pentru a obține rezultatele dorite și necesare pe care combatanții, aliații și clienții noștri le solicită”. a declarat Schmidt.

România și-a anunțat planurile de a achiziționa 32 de avioane de luptă F-35 la un cost estimat de 6,5 miliarde de dolari.

Ministrul Apărării, Angel Tilvar, a comunicat că Guvernul așteaptă aprobarea din partea parlamentului pentru a demara achiziționarea a 32 de avioane F-35 fabricate de Lockheed Martin Corp., alături de echipamente logistice, instruire și muniție corespunzătoare. Planul vizează operaționalizarea flotei până în anul 2030.

De ce F-35 este considerat cel mai bun avion de război din lume?

Avionul de război F-35 are o lungime de 15,7 metri, o anvergură a aripilor de 11 metri și o înălțime de 4,4 metri. Atinge o viteză maximă de 1,6 Mach ( aproximativ 2.000 km/h la altitudine mare și 1,06 Mach (aproximativ 1.200 km/h) la nivelul mării.

Sursa foto: Profimedia images

Gigantul Lockheed Martin produce 3 categorii de avioane de război F-35 care sunt împărțite astfel:

F-35A - o versiune terestră CTOL

F-35A este varianta convențională de decolare și aterizare (CTOL) destinată USAF și altor forțe aeriene. Este cea mai mică, cea mai ușoară versiune și este capabilă de 9 g, cea mai mare dintre toate variantele.

Deși F-35A efectuează în prezent realimentarea aeriană prin metoda "boom and receptacle", aeronava poate fi modificată pentru realimentarea cu sondă și sondă, în caz de nevoie. Pe F-35A poate fi instalat un pod de parașută de rezistență, Forțele Aeriene Regale Norvegiene fiind primul operator care l-a adoptat.

Avionul F-35 a fost certificat oficial în primăvara 2024 pentru un atac nuclear, ca răspuns la amenințările repetate ale Moscovei. Acest avion a fost autorizat să transporte bombe nucleare B61-12.

Cu o putere cuprinsă între 0,3 și 50 kilotone, bomb poate fi folosită în modul „ghidat” folosind un kit montat pe spate sau în modul „neghidat”, caz în care trebuie eliberat prin gravitație deasupra țintei.

F-35B o versiune STOVL capabilă să fie utilizată fie pe uscat, fie pe portavioane

F-35B este varianta cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL) a aeronavei. Similar ca dimensiuni cu varianta A, varianta B sacrifică aproximativ o treime din volumul de combustibil al variantei A pentru a găzdui ventilatorul de înălțare acționat de arbore (SDLF).

Această variantă este limitată la 7G. Spre deosebire de alte variante, F-35B nu are cârlig de aterizare. În schimb, comanda "STOVL/HOOK" angrenează conversia între zborul normal și cel vertical. F-35B este capabil să atingă Mach 1,6 (1.976 km/h) și poate efectua decolări și aterizări verticale și/sau scurte (V/STOL).

F-35C - o versiune adaptată pentru portavioane 

F-35C este o variantă bazată pe portavioane, proiectată pentru operațiuni de decolare asistată de catapultare, operațiuni de recuperare cu barieră oprită de pe portavioane. În comparație cu F-35A, F-35C are aripi mai mari cu secțiuni pliabile în vârful aripilor, suprafețe de control mai mari pentru un control îmbunătățit la viteze mici, un tren de aterizare mai puternic pentru solicitările de aterizări arestate pe portavioane, un tren de aterizare cu două roți în față și un cârlig de coadă mai puternic pentru utilizarea cu cabluri de arestare pe portavioane.

Suprafața mai mare a aripilor permite reducerea vitezei de aterizare, crescând în același timp atât autonomia, cât și sarcina utilă. F-35C este limitat la 7,5 g.

Avionul F-35 poate transporta între 4-6 rachete aer-aer, aer-sol sau rachete anti-navă mascate în fuselajul aeronavei. 

Tipurile de rachete cu care pot fi echipate avioanele F-35:

Rachete aer-aer:

AIM-9X Sidewinder

AIM-120 AMRAAM

AIM-132 ASRAAM

AIM-260 JATM (urmează să fie integrate)

MBDA Meteor (Blocul 4, pentru F-35B, nu înainte de 2027) 

Rachete aer-sol:

AGM-88G AARGM-ER (Bloc 4)

AGM-158 JASSM

AGM-179 JAGM

SPEAR 3 (Bloc 4, în curs de dezvoltare, integrare contractată)

Armă de atac în stand-in (SiAW)

Rachete anti-navă:

AGM-158C LRASM(în curs de integrare)

Joint Strike Missile (în curs de integrare) 

Muniție comună de atac direct - Paveway

Bombă de planare cu ghidare de precizie - AGM-154 JSOW

Bombă de diametru mic GBU-39

GBU-53/B StormBreaker

Bombă nucleară B61 mod 12

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te